Willemswerf Rotterdam

2e fase renovatie Willemswerf: ‘schitterend en omvangrijk project’

Willemswerf is een van de meest gezichtsbepalende gebouwen van Rotterdam. Het gebouw met de ‘glijbaan’, ontworpen door de gerenommeerde architect Wim Quist, dateert van 1988. Het gebouw wordt gezien als de toonzetter voor het nieuwe Rotterdam zoals we dat nu kennen.

Jarenlang is Willemswerf in gebruik geweest van scheepstransportgigant Koninklijke Nedlloyd en verzekeringsmaatschappij AMEV, gezamenlijke opdrachtgever voor het gebouw. Nu is Willemswerf geheel eigendom van A.S.R., dat in 2011 het startsein gaf voor een grootscheepse renovatie.
Omvangrijk

Daarvan is de eerste fase (negen van de in totaal zeventien kantoorverdiepingen) inmiddels afgerond. Voor de tweede fase heeft uitvoerder Strukton Celsius Benelux ingeschakeld om het gebouwbeheersysteem flink onder handen te nemen.

Celsius Benelux-projectleider Ruud van der Rol noemt de renovatie ‘een omvangrijk project’, vooral gelet op de vele vierkante meters. De zeventien verdiepingen van Willemswerf tellen er gezamenlijk maar liefst 37.000. Celsius Benelux is gewend grote projecten – ministerie van Justitie en Binnenlandse Zaken, VU-campus – te realiseren.

Ruud van der Rol: ‘Willemswerf is natuurlijk een schitterend project om te mogen uitvoeren. Eind dit jaar zullen we drie verdiepingen opleveren, eind 2019 moeten alle acht verdiepingen gereed zijn.’

Prefab

Celsius Benelux zorgt voor ventilatie van de kelderverdiepingen, de primaire installatie met regel- en luchtbehandelingskasten, transport en distributie van warmte, koude en lucht, de lichtregeling, de brandblusinstallatie en andere zaken die met gebouwbeheer samenhangen.

Voor het project wordt zoveel als mogelijk prefab gewerkt. Klimaatplafonds worden vooraf in eigen werkplaatsen compleet geïnstalleerd en getest om vervolgens op de locatie zelf gekoppeld en gestekkerd te worden. Daarmee wordt het werk op de locatie, waar altijd de hectiek van bouwactiviteiten heerst, zo kort mogelijk en faalkosten zo laag mogelijk gehouden.

Casco

Elke verdieping, zegt Ruud van der Rol, wordt casco opgeleverd. Dat betekent dat op elke verdieping de aanvoer van warmte, koude en lucht tot op sectieniveau wordt gerealiseerd. ‘En daar stopt het dan even. Het gebouw wordt straks verhuurd aan meerdere bedrijven. ’s Werelds grootste containerrederij Maersk uit Denemarken heeft nu enkele verdiepingen in gebruik. Maar we weten nog niet wie de andere huurders worden. Als een nieuwe huurder zich meldt, zullen we op dat moment de ruimtes definiëren en uitrusten met alle voorzieningen – tot en met luxe paneeltjes met CO2-, lucht- en lichtregeling aan toe – die dat bedrijf graag wenst.’ 

NIEUWSBERICHTEN

Share by: